Skip to content

Ajankohtaista

Digitalisaatio mahdollistaa hissien älykkäät IoT- ja etävalvontaratkaisut 

KONE kehittää hissiensä IoT-ratkaisuja yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa. Älykkäiden järjestelmien ansiosta huolto- ja korjaustoiminta on yhä ennakoivempaa. 

Maailman johtaviin hissi- ja liukuporrasalan yrityksiin kuuluva KONE on yksi Talotekniikka NEXT -tapahtuman pääyhteistyökumppaneista. Yhtiö tarjoaa älykkäitä IoT-ratkaisuja myös hissien huoltoon ja kunnossapitoon rakennusten koko elinkaaren ajan. 

 ”Asiakkaamme kaipaavat päätöksentekoon ja tiedolla johtamiseen luotettavaa tietoa hissien tilanteesta. Dataa on saatava mahdollisimman reaaliaikaisesti ja läpinäkyvästi”, kertoo KONE Hissit Oy:n liiketoimintajohtaja Anna Tiri.  

KONE onkin kehittänyt kiinteistöalalle uusia ratkaisuja, jotka vastaavat yhteiskunnalliseen muutokseen. ”Nykyään on arkipäivää, että palvelut ovat saatavilla välittömästi ja toimituksia seurataan reaaliajassa. Siksi myös palveluvasteiden on oltava entistä nopeampia”, Tiri toteaa. ”Tavoitteemme onkin kehittää konkreettisia palveluja, jotka parantavat kiinteistönpidon arkea.” 

 Viat korjataan ennen kuin ne näkyvät käyttäjille 

Merkittävä osa Suomessa sijaitsevista KONE-hisseistä on jo kytketty pilveen ja älykkäisiin IoT-järjestelmiin. KONE 24/7 Connected Services -palveluilla hissien tilannetta valvotaan etänä. 

”Tuotamme tietoa hissien toiminnasta kiinteistönomistajille, kiinteistömanagereille ja tilojen käyttäjille reaaliajassa”, Tiri sanoo. Dataa huolto- ja korjaustoimenpiteistä voidaan siirtää tehokkaasti myös Granlund Manageriin ja muihin asiakkaiden järjestelmiin. 

 Kun taustatietoja hissien toiminnasta on saatavilla yhä enemmän, viat pystytään korjaamaan entistä nopeammilla vasteajoilla. Huolto voi myös tarttua jo ensimmäisiin vihjeisiin mahdollisista ongelmista. ”Enää asiakkaidemme ei tarvitsekaan soittaa meille siinä vaiheessa, kun hissi on pysähtynyt. Korjaamme vikoja ennakoivasti niin, etteivät ne usein ehdi edes näkyä käyttäjille.” 

 Asiakkaiden toivomuksesta KONE on kehittänyt digitaalisia ratkaisuja myös hissien korjausten suunnitteluun. Etävalvonnan tuottamaa tietoa hissien käyttömääristä yhdistetään asentajien kuntoarvioihin ja eri osien käyttöikätietoihin komponenttitasolla. ”Korjauksissa voi olla kyse jopa kymmenien tuhansien eurojen investoinneista, joten asiakkaamme tarvitsevat luotettavaa tietoa pitkän tähtäimen korjaussuunnitteluun ja budjetointiin.” 

Digitaalisia ratkaisuja yhteiskehitetään HUSin kanssa 

Erityisen tärkeää hissien 24/7-etävalvontapalvelut ovat asiakkaita vuorokauden ympäri palvelevissa kriittisissä kohteissa, kuten hotelleissa, kauppakeskuksissa ja sairaaloissa. Yksi KONEen tarjoamien digitaalisten palvelujen edelläkävijöistä on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS). 

 ”HUS otti etävalvontapalvelumme käyttöön hisseissään jo hyvin varhaisessa vaiheessa”, Tiri kertoo. Etäpalvelujen vaatimia järjestelmäintegraatioita ja API-rajapintoja on kehitetty kolmikantana yhdessä KONEen, HUSin ja Granlundin kanssa. 

 Tiristä digitalisaatio mahdollistaakin entistä monipuolisemman verkostoitumisen ja yhteiskehittämisen. Yritysten yhteiset kumppanuusratkaisut ja tiedon automaattinen liikkuminen eri järjestelmien välillä parantavat asiakkaiden saamaa palvelua. ”Siksi haluamme tehdä uusia asioita yhdessä, oppia tekemällä ja kehittyä edelleen.” 

 Tule kuulemaan lisää HUS-case-esimerkistä ja KONEen yhteiskehittämisen opeista Talotekniikka NEXT -tapahtumaan 29.9.2022. 

Talotekniikka NEXT -seminaarin järjestävät:

Pääyhteistyökumppanit

Kumppanit

Yhteystiedot

Yhteyshenkilöt Kiinkossa:

Kaisa Saarela, koulutuspäällikkö, kaisa.saarela@kiinko.fi

Ninni Yletyinen, koulutuskoordinaattori ninni.yletyinen@kiinko.fi

Yhteyshenkilö Granlundilla:

Riikka Linna, viestintä- ja markkinointipäällikkö, riikka.linna@granlund.fi